Bananmuffins

Som ni ser har det blivit lite av ett kort banantema här nu inom bakningen, men som tidigare nämnt var anledningen som så att jag hade lite bananer som var övermogna och ingen ville äta. Inte förstörda, bara som så att skalet var brunt och bananerna mjuka. Så varför inte använda dem till bananmuffins! Här kommer ett lätt recept på riktigt goda, lena muffins som passar utmärkt till fikastunderna.


Bananmuffins

Ugn: 200 grader/225 grader C

Ingredienser:

150 g smör
2 dl socker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 ägg
2 bananer
1 msk pressad citron
4 dl vetemjöl


Gör så här:

Sätt på ugnen (200 grader om ni ska göra "normala" muffins eller 225 grader om ni ska göra amerikanska muffins). Mät upp smör och socker och lägg i en bunke. Låt dem stå framme ett tag så att smöret blir rumsvarmt och lite mjukare.


Stora muffins: Smörj en muffinsplåt med olja eller margarin, alternativt ställ stora muffinsformar på en plåt (amerikanska).
Små muffins: Ställ (mindre, normala.. ej amerikanska) muffinsformar på en plåt.


Rör smör och socker till en jämn smet, gärna med elvisp. Tillsätt bakpulver och vaniljsocker. Blanda i äggen ett i taget under kraftig omrörning. Skala bananerna och mosa dem med en gaffel på en tallrik, tillsätt citronsaften. Rör ner bananmoset i smeten tillsammans med vetemjöl och rör snabbt ihop till en jämn smet. Fyll därefter muffinsformarna till 3/4 med smet.


Stora muffins: Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.
Små muffins: Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 minuter.



Kommentarer
Postat av: Karin

Ohh bananmuffins var evigheter sen jag gjorde, det är ju så mumsigt!

Svar: Jodå det känns okej... Ännu bättre kommer det kännas när vi bara har ett hem! Snart bor vi tillsammans : )

2010-09-23 @ 21:38:50
URL: http://kakan84.blogg.se/
Postat av: L♥tta

Sv; Ja på bara en vecka med inte så hård LCHF. Jag är jätte nöjd! Är helt fantastiskt hur bra min kropp reagerar på detta i övrigt. Sockersuget nere, magen mår bättre (känslig mage annars), inte lika trött på morgonen (visst förekommer undantag), och sen att gå ner de där jäkla sambo kilona vore inte dumt, så jag skulle återfå min "normalstorlek". Som jag hade innan jag träffade Jakob, d.v.s. ;) Sen kommer jag nog definitivt att fortsätta, för kroppen har aldrig mått så bra. :) Men då kan man variera kosten lite mer...när man nått målet. :) Ex. äta frukt ibland (frukt är ju socker).

2010-09-24 @ 12:31:37
URL: http://lottahietanyberg.blogg.se/
Postat av: Emelie

sv: Körningen går fint och rullar på bra, men jag ligger väldigt efter med teorin, har bara läst lite i den. Men så svårt att komma igång, men ska börja läsa så jag kan använda cd.n när den kommer och faktiskt kunna svara rätt på lite frågor haha :D Jaaa, jag ska försöka ta kortet innan jul och om mamma lånar ut bilen så brummar jag ut och hälsar på :D

2010-09-28 @ 16:49:26
URL: http://wiljestark.blogg.se/
Postat av: L♥tta

Sv; Tack så mycket! Det är ju så roligt att skapa. Ta fram symaskinen du också. :)



LCHF är inte svårt egentligen. Nybörjar tänket är att inte inte något med mer än 5% kolhydrater. Alltså under 5g kolhydrater /100g. Står ju bakom de flesta livsmedel hur mycket det innehåller. Dock finns det ju produkter utan kolhydrater som man inte bör förtära...



Äta mycket fett är A och O. Men inte vilka fetter som helst. Bara animaliska fetter, ej margarin, matolja o.s.v. De oljor som är ok är kallpressad olivolja och kallpressad rapsolja om de är ekologiska. Annars är det smör och cocos fett som gäller. Det går lätt att hitta grundstenarna. Du kan så gott som äta vanlig mat, bara att man tar bort pasta/potatis/ris. Finns många bra sidor där du får bra information, och undrar du något så kan jag så till med den information jag har. :)

2010-09-28 @ 19:35:22
URL: http://lottahietanyberg.blogg.se/
Postat av: Karin

Sv: Tack! Ja det känns bra! Jag flyttar hem till honom... Jag har min lägenhet kvar året ut, men börjar flytta in så smått vartefter. Skönt : ) KRAMAR

2010-09-29 @ 21:22:51
URL: http://kakan84.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback