Lasagne, italiano evening!

Som ni vet så lagade jag ju Lasagne till middag igår och eftersom den blev så lyckad så tänkte jag lägga upp receptet här! Jag gjorde självklart allt från scratch, då jag älskar att jobba i köket trots tårar och sveda från lök och små olyckor så är det helt underbart kul att laga mat!

Lasagne:

Ugn: 225 grader C

Ingredienser:


Köttfärssås:

1 gul lök
400 g köttfärs
1 buljongtärning
3-5 msk tomatpuré
500g krossade tomater
vatten
ev. 1 vitlöksklyfta (eller 1 krm vitlökspulver)
salt
peppar
ev. timjan

Bechamel sås:

3-4 msk margarin
12-16 tsk vetemjöl
5 dl lättmjölk
ca 1 dl riven ost
salt
peppar
9-12 lasagneplattor

Topping:

Riven ost

Gör såhär:

1. Sätt på ugnen.
2. Skala och hacka löken. Fräs lök och köttfärs i margarin eller olja i en stekpanna eller stekgryta.
3. Tillsätt buljong, tomatpuré, korssade tomater, pressad vitlök/vitlökspulver, salt och kryddor.
4. Låt koka på sval värme i ca 5 minuter, rör om då och då.
5. Börja med Bechamel såsen och smält margarinet i en kastrull. Rör sedan ner mjölet.
6. Späd med mjölken, litet i taget. Rör om mellan spädningarna. Låt koka ca 3 minuter på svag värme.
7. Rör ner osten. Salta och peppra såsen. Smörj en ugnssäker form.
8. Varva Bechamelsås, lasagneplattor och köttfärssås i formen. Strö över riven ost. Gratinera mitt i ugnen i ca 20 minuter.

Servera tillsammans med en frisk grönsallad och njut!


Delicious Lasagne!



Kommentarer
Postat av: Linda - det handlar om helheten

Jadå det låter bra det!! ;) har jag klarat mig så här länge ska jag nog göra det tills dess med, ler. jag är så tacksam ändå! ;)



hur går det med plugget förresten?? =) kramar!

2009-11-26 @ 22:01:39
URL: http://lindapyykkonen.blogg.se/
Postat av: Inez

sv: Den är inte simpel, jättefin är den! :O

28 maj är jag född ^^

Mm, muffinsen var verkligen sjukt goda! :D



Gud vad gott med lasagne, har inte ätit det på evigheter (om man inte räknar med skolans lasagne, och den är ungefär lika god som kattkräk...) :S

2009-11-26 @ 22:02:44
URL: http://zeni.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback