Pariservåfflor och goda muffins!

För en vecka sedan hade jag och min älskling besök utav mina föräldrar och min lillasyster! Min bror kunde inte komma eftersom han var med och spelade en fotbollsmatch hemma i Eskilstuna.

Därför beslutade jag mig för att baka något gott och lite "annorlunda". Annorlunda som i att ingen annan i min släkt bjuder på det kontinuerligt! Så jag beslutade mig för Pariser våfflor och muffins med chokladfrosting!

PariserVåfflor:

Ugn: 225 grader C

Ingredienser:

2½ dl vetemjöl
100 g margarin eller smör
1-2 msk vatten

Till Kavling:

Socker

Fyllning:

100 g smör
1½ dl florsocker
1 äggula
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:

1. Ta fram två plåtar och antingen smörj dem eller klä dem med bakplåtspapper.
2. Sätt på ugnen.
3. Hacka ihop mjöl och matfett. Tillsätt vatten och arbeta hastigt ihop degen. Låt den stå kallt i någon timme.
4. Kavla ut degen till knappt ½ cm tjocklek. Ta ut kakor med runt mått, ca 6 cm i diameter.
5. Lägg dem på sockrat bakplåtspapper och kavla med kruskavel ut dem till ovala långsmala kakor. Lägg dem på en plåt.
6. Grädda mitt i ugnen i 6-8 minutetr eller tills de fått fin färg och ser spröda ut. Låt svalna.
7. Rör smör och florsocker smidigt. Tillsätt äggulan och vanlijsockret. Lägg ihop kakorna två och två med fyllning emellan.   



Muffins med Choklad Frosting 12-16 st:

Ugn: 225 grader C

Ingredienser:

2 ägg
2 dl strösocker
50 g margarin
4 msk vatten
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Frosting:

50 g margarin
3 dl florsocker
1-2 droppar vatten
Kakao

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Plocka ut muffinsformarna på en bakplåt.
3. vispa ägg och socker tills det blir vitt och pösigt.
4. Smält margarinet i en kastrull.
5. Häll vattnet i kastrullen med margarinet.
6. Blanda i en tallrik; vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Häll mjölblandningen i bunken tillsammans med det smälta margarinet och vattnet och RÖR om med en gummiskrapa.
7. Häll smeten i formarna, fyll dem till hälften.
8. Grädda i 5-10 minuter tills dina muffins är ljusbruna.
9. Till frostingen: Häll florsockret i en skål. Smält margarinet och tillsätt det i skålen. Häll i vatten och kakao (smaka av efter hur stark chokladsmak du vill ha) och rör till en smidigt smet. Om den blir för lös tillsätter du bara mer florsocker. Garnera dina muffins med frostingen!








Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback