6. Casablanca (1942)

Titel: Casablanca

Genre: Drama och Romantik

Producerad: 1942

Längd: 102 minuter

Sågs: den 26 februari 2012

Kort beskrivning:
Den här klassikern utspelar sig under andra världskriget där staden Casablanca utgör sig vara en knytpunkt för mellanlandande flyktingar som försöker ta sig vidare till Amerika. En alltför enkel miljö att förfalska papper till flyktingar och poliser överallt. Rick driver en bar och är själv en flykting, men har slagit sig ner i det för tillfället säkra Casablanca. En dag kommer Ilsa med make in i baren och Ricks värld vänds upp och ner. 

Åsikt om filmen:
En fin film om komplex kärlek under kriget. Helt enkelt värd att kallas klassiker. Den var mycket bra samtidigt som den överträffande mina förväntningar. Trodde att det skulle sluta på det traditionella sättet en romantisk film slutar, men jag hade absolut fel. En film som jag absolut kommer fixa till min DVD-samling.

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback