Resan till Turkiet!

Nu ska ni äntligen få höra om min resa till Turkiet, som har vart helt underbar! Jag tänkte berätta om min resa genom utdrag ur min dagbok som jag hade med mig till Turkiet och som jag förde där nere.

24 maj 2009 - i Turkiet

"Kära Dagbok...Nu är vi här!!! Nu är vi i fina, härliga, varma Turkiet i Antalya, Incekum på Pegasos Royal Hotel! Wihu! Det känns jättebra!

Vi kom hit igår. Dagen började redan kl. 03.00 på morgonen. Då var det dags att masa sig upp ur sängen, klä på sig och äta frukost. Bilfärden startade 03.45. Incheckningen skulle ske två timmar innan avgång. Allt gick väldigt smidigt och inga långa vänteköer alls på Arlanda.

Första flygresan någonsin för mig ju och jag måste säga att det gick jättebra. Älskar avgång och landning bäst! Det kittlas i magen! :)

Efter landning, passkontroll och upplockning utav vårt bagage begav vi oss till Nazars buss och åkte i 1 timme och 30 minuter till vårat hotell. Vi checkade in, bytte om och gick till poolen. Middag blev det vid sjutiden. Jättetrevlig första dag!

Idag så åt vi frukost vid niotiden och sen följde vi med Clay och Tessan med barn ner till poolen. Fast vi var inte där sålänge eftersom vi (jag och Tessan) gick på Hamam 11.00. Clay och Jimmy gick senare vid 12.30. Hamam är ett turkiskt bad. Först fick man bada bastu i 5 minuter, sen skrubbades man så att alla döda hudceller försvann. Därefter fick man skummassage, aromterapi massage och en ansiktsmask. Det var himmelskt skönt!

Efter det käkade vi lite lunch och gick sen till poolen och badade.

Tyvärr så har jag bränt mig lite i solen när jag badade med Lucas i poolen. Hoppas det lägger sig snabbt.

Men nu börjar det bli dags att vila lite...sova!

Skriver om några dagar igen! Ciao Ciao!"



27 maj 2009

"God morgon! Jag har precis vaknat i vår härliga säng här på hotellet! Jag sov väldigt bra i natt. Sen är det snart dags för frukost med. Börjar bli lite hungrig så jag får väl se om jag kan få Jimmy att vakna.

Hittills på vår semester har vi inte gjort något annat än att bada. I måndags var vi ner till havet och stranden en sväng och det var riktigt härligt, bortsett ifrån alla flygmyror som drog sig till en efter man smörjt in sig med solskyddsfaktor.

Annars har vi legat vid poolen och gassat.

Vi var även med Tessan och Lucas på minidisco i måndags. Det var disco för barnen, men Lucas var så trött att han knappt orkade vara med, men han hade lite kul i varje fall.

Sen efter att Tessan lämnat honom för nattning hos Clay kom hon över till oss och sen gick vi ner till baren och tog några glas. Vi snackade lite skit och gick även och kollade vad discot för vuxna var för något. Det tog ett tag att hitta, men det var inget märkvärdigt direkt. Jag och Tessan dansade lite, men sen gick vi alla tre tillbaka till lobbyn, tog oss ett glas till och snackade innan sängdags. Det var kul!

Igår kväll var vi faktiskt på en liten show med Senita och Lennart. Det var en massa små sketcher som var riktigt roliga och det blev en lyckad kväll det med.

Vi skrev även våra vykort igår så nu är de postade! Hoppas de hinner komma fram innan vi kommer hem.

Nej, nu ska jag se om vi kommer ner till frukosten!

Skriver snart igen! Ciao ciao!"



29 maj 2009

"Helloj! Här är allt bra i solen, vi har det skönt mest hela dagarna! Latar oss och gassar i solen. Jag har dock fått några utslag...typ soleksem..? För de lägger sig under natten och blossar upp under dagen då man är i solen. Får se hur det går för det är inte lika mycket idag som igår.

I onsdags var vi på kvällen "hem" till Clay och Tessan och spelade lite spel. Lucas sov hos Senita och Lennart då. Vi spelade UNO och sverige spelet, drack lite gin och det turkiska motsvarigheten till Sprite (som för övrigt var riktigt gott, men smakade mycket sötare. Det hette "SenSun") Vi hade även chips och salta pinnar. Det var en trevlig kväll.

Igår var också en bra dag. Vid 12-tiden gick jag och Tessan ner till stranden och pressade lite, för att se om det blir någon färg på en tills man åker hem. Sen vid halv två gick vi upp, butte om och gick ner och åt lunch. Därefter tog vi en taxi till en marknad ca 2 km bort från hotellet. Det kostade bara 14 lira för 6 vuxna och 2 barn vilket är 70:- i svenska kronor!

Sedan handlade vi lite på marknaden och Lucas fick rida på en kamel...typ lurade totalt för det var en gubbe som tog Lucas, lyfte upp honom på kamelen och sen gick iväg med honom. Och Clay fick betala 10 euro, men Lucas hade jättekul. Sen köpte vi också 1 kg jordgubbar för 1,5 lira, som är 7,50 svenska kronor. Ett riktigt bra kap!

Idag har varit en riktigt slö dag. Vi sov länge så vi missade frukosten, sen åt vi lunch och gick och badade lite efter att vi vart och bokat in en delfinshow till i morgon. Sen har vi tagit det lugnt, ätit middag och spelat lite spel med Clay och Tessan.

Nu ligger jag i sängen. Ska sova snart. Skriver i morgon om delfinshowen. Ciao!"



31 maj 2009

Merhaba! Glömde skriva igår eftersom det vart en kul och påfrestande dag. Dagen började med tidig frukost och därefter följde jag och Jimmy med Clay och Tessan till stranden. Jag, Tessan och Lucas hyrde en trampbåt i en timme för 20 lira (100:-) Det var riktigt kul att trampa runt där ute och vi hoppade i vattnet från båten. Vi turades om lite så inte båten skulle driva iväg.

Sen på eftermiddagen åkte vi på delfinshow. Det var riktigt kul att kolla på sjölejon och delfiner som hoppa och simma runt och gjorde sina trix. Efter showen fick man ta kort med delfinerna. Det gjorde vi och nu kan jag säga att jag har klappat en delfin! Delfinen kändes som gummi! Det har vart en jättehärlig dag!

Idag har vi bara slöat. Sen har vi även bokat in en fotografering till i morgon. Jag och Jimmy ska ta romantiska, solnedgångsbilder! Får se hur det blir!

Vi har även lånat datorerna ett tag idag och snackat med några på msn.

Men nu börjar jag bli sömnig så det är dags att sova snart! Godnatt! Ciao!"


   

4 juni 2009

"Hello! Nu börjar resan närma sig sitt slut! Nu är det bara i morgon kvar sen åker vi hem på lördags kvällen! Måste faktiskt erkänna att det ska bli skönt att få komma hem igen! Längtar till min egen säng! Slippa sova mitt i skarven på våra ihopskjutna sängar här. Har även kommit på mig själv att jag börjar tröttna på ris, kyckling och ja, allt som finns nere på buffén här! Jag har till och med börjat tröttna på tårta! Nej, nu vill jag hem! Så jag kan laga pasta med köttfärssås, pannkakaor, potatismos och korv och bara äta "vanlig" mat, sova i sin säng, titta på sin TV, använda datorn längre än en halvtimme utan att behöva betala 6 lira, duscha i sin dusch, ha tillgång till alla sina prylar och bara vara hemma hos sig!

Missförstå mig inte nu, semestern har varit underbar! Helt fantastisk faktiskt! Men nu börjar allt kännas långtråkigt (och pengarna är slut!)!

I måndags var ju jag och Jimmy och fotograferade oss! Det blev faktiskt jättefina bilder (han tog typ 279 bilder på oss på olika ställen utanför hotellet och nere på stranden) men vi valde ut 14 bilder som vi köpte + att vi fick 2 i present. Vi hämtade ut dem i tisdags morse. Jättefina blev dem!

Igår följde vi med Clay, Lucas, Senita och Lennart till Alanya. För Clay behövde köpa barnmat och gröt till Tilde, för det hade nästan tagit slut. Hon har mått lite dåligt i magen igår och idag, hoppas det blir bättre snart.

Idag har jag, Jimmy, Clay och Tessan vart till Alanya (idag igen!) och shoppat! Vi köpte de sista presenterna och jag köpte även ett par byxor till mig.

När vi sedan kommit hem köpte vi en väska till syrran och ett hamam-kit till oss och ett till Jimmys mamma. Senare på kvällen gick vi till den Italienska à la Carte restaurangen som vi bokat bord till och även vad vi skulle äta. Det var hur gott som helst att äta något annat än buffé-mat!
Jag åt:
Kall förrätt: Mossarella och melon
Varm förrätt: Pasta med spenat och jordnötssås
Huvudrätt: Kalv med grönsaker och en potatisplätt
Dessert: Tiramisu àla Venice

Väldigt, väldigt gott! Sen har jag spenderat kvällen med att läsa och Jimmy var ute med Clay, Senita och Lennart.

Men nu ska jag sova lite! Är hur trött som helst! Ciao!"

Ja! Det var lite utav vad som hände på våran resa till Turkiet! Ciao!







 

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback