Hur man syr en lätt och söt klänning!

Nu, alla söta bloggläsare, hade jag tänkt visa och berätta hur man syr en lätt men väldigt söt klänning. Den klänningen jag hade på dopet vill säga! Det är väldigt enkelt att sy den här, även fast man kanske inte är den bästa när det gäller att hantera symaskin och liknande!

Detta behöver du:


♥ Tyg, hur mycket beror ju på hur stora ni är men det behöver inte vara längre än 2 meter!
♥ Knappnålar
♥ Sytråd
♥ Symaskin
♥ Tygsax
♥ Sax till trådarna (man vill inte använda tygsax till detta, för det gör den slö och då kommer det inte gå bra att klippa i tyg sedan!
♥ dragkedja

Så här gör du:


1. Börja med att mäta upp kjoldelen på klänningen. Tyget ska bilda en rektangel. Mät ut hur lång klänning du vill ha genom att mäta med måttband från midjan. Kortsidan på tyget kommer vara längden på din klänning. Rektangelns långsida kan ha lite olika längd beroende på hur puffig och rynkig du vill att kjolen ska vara.

2. Sicksacka alla kanter på rektangeln. Sy därefter två raksömmar längs ena långsidan, rätt tätt ihop varandra knappt en centimeter ska finnas som mellanrum, du ska inte backa i början eller i slutet utav denna söm. Bara sy rakt på! Det vi ska göra är att rynka kjolen. Det gör du genom att dra i undertrådarna på sömmen! Dra tills kjolen är lagom bredd så det passar runt din midja, men lämna lite extra till sömnsmån och dragkedja!



3. Nu ska du klippa ut en till, lite mindre rektangel. Denna del ska vara mittendel på klänningen! Alltså den del som sitter från midjan och upp precis under bysten. För att veta mått mäter du med måttband din midja. Långsidan är ju omkretsen av din midja och kortsidan bli då måttet från under bysten ner till din midja. Jag gjorde en relativt kort bit. Tänk på sömnsmån! Lämna omkring 2 cm på var sida när det gäller sömnsmån! Sicksacka alla kanter även på denna bit!



4. Nu ska du klippa ut den del som tillhör överdelen, ungefär som en "BH-del". Klipp ut en ny rektangel som är tillräckligt stor så den täcker bysten och räcker runt. Jag valde att göra en strikt V-ringad överdel (se bilden) välj själv hur du vill ha din överdel! (eller följ anvisningarna på bilden). Sicksacka kanterna. Fålla därefter in där du bestämt formen på överdelen! Glöm inte inprovningar! Så den sitter bra! Jag har även gjort två insnitt under bysten! (se bilden).



För att få denna överdel klipper du en rektangel, sicksackar alla kanter och därefter klipper du ett snitt i mitten av tygbiten, beroende på hur djup urringning du vill ha. Därefter viker du ner flikarna, så det bildar ett "V". Sen klipper du ut resterande av formen, jag ville ha lite öppet för ryggen (till härliga sommarnätter) så jag gjorde ett böjt snitt. Glöm inte sömnsmån! Vik därefter ner kanterna, så du kan fålla in. Insnitten (som du ser på översta bilden två stycken) görs genom att man tar in tyg. Man viker och sätter en raksöm så de sitter ihop. Det blir som en triangel på insidan!

5. Nu har vi alla delar såhär:



6. Nu har det blivit dags att sy ihop delarna. Börja med att nåla ihop kjolen och mittendelen. Det kan vara lite svårt att sy eftersom kjolens kant är alldeles skrynklig, men nåla noga och sy sakta och försiktigt så ska det gå alldeles utmärkt!

7. Nåla sedan fast överdelen tillsammans med de andra delarna. Placera dem kant-i-kant och anpassa dem till förhållandet och tänk på hur dragkedjan ska sitta fast. Eftersom jag vek ner lite på min överdel, så behöver jag bara bry mig om mellandelen och kjoldelen när det kommer till dragkedjan. Sy ihop delarna.

8. Ta nu dragkedjan och nåla fast den där bak (där delarna är öppna) sy därefter försiktigt så du inte kör utanför dragkedjans tyg där man syr i (om det känns lättare kan man sy förhand, men tänk på att få till det ordentligt!). Därefter är det bara att fålla ihop resten av kjoldelen nedanför dragkedjan.

9. Fålla nu upp kjolkanten.

10. Jag gjorde mina egna band till klänningen. Man kan antingen köpa färdiga band eller göra en strap-less klänning. Men egna band är lätta med. Klipp ut efter den längd du vill ha och sicksacka ihop dem. Vänd dem sedan ut-och-in och sy fast på klänningen! ¡OBS! Tänk på att inte göra de för smala, då kommer det inte gå bra att vända de ut-och-in. Tänk även på att sy fast banden för hand, det är lättast!

Så här blev min klänning:



För mig kostade klänningen ingenting! Jag hade redan allt hemma! Tyget har jag fått av mormor, dragkedjan från Tessan då jag sydde om hennes klänning och resten har jag fått i present!

Som sagt mycket lätt och mycket söt! Lovar att klänningen ser bättre ut i verkligheten, jag är inte världens bästa fotograf! Lycka till!
Trackback