Smyckesask med mosaik och Decoupage

Efter några gånger till Creative Mosaica och då min mamma insåg att det var väldigt kul med mosaik kom vi fram till att vi skulle beställa hem lite egna grejer och pyssla hemma. Så mamma beställde hem mosaik, lim, fogningsmassa, askar i tre olika strl. och två olika modeller och lite annat smått och gått som man kan göra Decoupage.

Jag ska börja med att förklara vad Decoupage är. Decoupage är en gammal teknik där man dekorera alla möjliga olika saker och man gör det helst med pappersservetter, men man kan också använda sig utav presentpapper, bokmärken, rispapper och förr användes till och med målningar, tyg eller tapeter. Men man ska helst använda så tunt papper som möjligt, ju tunnare papper man använder desto finare resultat får man. Man fäster motivet som man har klippt ut och fäster det med olika lacker. Man kan decoupera på tyg, porslin, glas, zink och plåt, sten, trä, spånkorgar, papper.

           

På de två första bilderna ser ni min smyckesask som jag gjort. Asken är ju som sagt förbeställd ifrån Panduro. Därefter målade jag den med hobbyfärg i blått. Sen så använde jag mig utav mosaik till locket, limmade dit mina bitar och fogade sedan mellan mosaik bitarna. Det låter lika lätt som det är! Men det är dessutom roligt och man gör något unikt varje gång!

Decoupage är rätt lätt det med, men man kan bli lite frustrerad när man inte får till det med sitt utklipp på det man ska fästa det på. Jag har gjort några glasunderlägg med decoupage. Man börjar med att limma underlägget och sedan lägger man dit utklippet försiktigt och försöker stryka ut det så jämt som möjligt. Sen lägger man dit ytterligare ett lager utav lim för att få det att hålla och få ut eventuella veck. När det sedan har torkat lackar man med ett speciellt lack. Sedan är det klart! Också en rolig grej att hålla på med!

Kommentarer
Postat av: Emelie

De där glasunderläggen var ju hur söta som helst! :O

2009-04-19 @ 21:14:54
URL: http://wiljestark.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback