Kreativt med Mosaik!

Det är så här att jag älskar att prova på nya saker! Och min äldsta moster öppnade för några år sedan en liten hantverksverkstad som handlade om Mosaik. Det hette Creative Mosaica och dit fick man komma och pyssla med mosaik och lite annat smått och gott. Vi fick lära oss massor utav min moster! Hon är väldigt duktig! Jag är stolt över henne. Att hon öppnade Creative Mosaica och lärde ut till så många hur man ska göra, vad man kan tillverka och så!

Jag har gjort en del saker med Mosaik, men jag ska visa två ljusfat jag gjort.

        

Mosaik är ju då man arbetar med bitar utav glas, porslin eller sten och sätter ihop mönster och dekorerar saker och utrymmen med materialet. Man använder sig utav olika färger, olika storlekar och kanske olika material för att skapa något fint och dekorativt som man vill ha i sitt hem. Man kan välja efteråt om man vill foga sitt verk eller inte.

Men eftersom jag nu gjorde de här ljusfaten så är båda fogade. På den första bilden ser ni det första ljusfatet jag gjorde. Det var nog innan Creative Mosaica hade öppnat och vi satt hemma hos min moster och provade på det här med mosaik. Så jag valde att göra det här ljusfatet. Jag provade med gula och svarta mosaik bitar och använde sedan små klippta bitar utav orange och lila för att få lite andra inslag i helheten. Därefter så fogade min moster ljusfatet åt mig. Jag kan generellt säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet, särskillt eftersom det var mitt första objekt jag någonsin gjort med mosaik. Det blev ännu mer lyckat när jag sen hittade Eiffeltorn-ljuset, eftersom färgerna passade in. Det tog ungefär en dag att göra det där ljusfatet för mig.
 
Mitt andra ljusfat tog dock lite längre tid. Det är lite större, men också mer välarbetat eftersom jag har klippt mycket i mosaiken för att få till hjärtat i mitten. Det tog ju lite längre tid och det var lite knåpligt att få till alla bitarna, men jag är glad över att jag tog mig tiden till att göra det eftersom resultatet blev rätt bra ändå! Sedan hade jag en tid med lite idé torka om vad jag skulle göra i bakgrunden, men efter några prövningar med färger och former kom jag fram till denna färgkombination. Om jag själv får säga det så är jag riktigt nöjd! Sällan jag blir nöjd med mina projekt. Det tar ett tag innan de växer för mig, men det här vart riktigt bra.

Sen måste jag ju säga att mosaik är en väldigt avslappnande konstform att syssla med. Man kan konversera med vänner om man gör det i grupp eller lyssna på musik om man gör det i sin ensamhet. Man känner sig lugn och man behöver inte slänga ihop allt på samma dag. Man kan låta det vila några dagar och se till att man får ihop det på det sätt man vill.

Älska att vara kreativ, försök uttrycka dig med konst! Uppskatta det du gör!


Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback