Do and redo

När jag gick i grundskolan hade vi något som hette Elevens val, där vi kunde välja olika aktiviteter såsom teater, sång, dans, fotboll m.m. Ett år fanns det något som hette Do and redo! Det gick ut på att tillverka saker och även återanvända saker, göra om dem helt enkelt!

Så jag valde den tillsammans med en tjejkompis då och vi tyckte båda att det var ett väldigt roligt val. Och det var inte bara pyssel utan vi bakade och höll på i hemkunskapssalen också. Men jag tänkte visa och berätta lite om två saker jag tillverkade där.

Den första gången vi träffades i gruppen så skulle alla få göra varsin ram. Man fick en helt obehandlad träram och så fanns det massor med olika pysselgrejer man kunde använda sig utav, som t.ex. tyg, garn, färg, pärlor, små spegelglas som var fyrkantiga och så vidare. 

                                                              

Här är då min ram. Jag valde att måla den grön, en ganska mjuk grön nyans. Sen så fanns det plastblommor och plastblad som jag använde i två av hörnen och i de andra två hörnen så la jag tre spegelglas bitar. Sen la jag runt kanterna halmfärgat snöre som jag tyckte passa in. Ja, jag måste minst sagt säga att jag blev väldigt nöjd.

En annan gång vi träffades hade vi en redo-dag. Då skulle man ta med sig en lite möbel som man skulle göra om. Jag tog med mig mitt gamla sängbord som jag tyckte var tråkigt, vanligt träfärgat som jag har haft i all evighet känns det som!

                                                                

Jag valde att måla mitt sängbord, vilket betydde att jag först var tvungen att slippa bort lackeringen först. Och det i sig tog ett tag. Men det gick bra. Sen valde jag en ljus, blå nyans som jag kände var skön för ögat. Inte för tilldragande men ändå inte så att möbeln skulle försvinna bland resten av mina möbler. När sängbordet hade torkat limmade jag fast blåa glas stenar jag tagit med mig hemmifrån och ett lila-rosa band med limpistol. Mycket enkelt att göra om, men förändringen blev mycket stor. Tyvärr har jag ingen före bild.

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback