Köttfärspaj

Ett recept på en mumsig köttfärspaj som jag och min underbara syster gjorde när hon var här nu sistens. Riktigt god med rött vin i!

Ugn: 200 grader C

Ingredienser:

Pajdeg:

3 dl vetemjöl
125g kylskåpskallt smör
2 msk kallt vatten

Fyllning:

400g köttfärs
1 gul lök
ev. 1 vitlöksklyfta
1 msk smör
3 msk tomatpuré
1 dl rött vin eller vatten
1 tsk salt
1 tsk oregano
3 ägg
1 dl mellangrädde
2 dl mjölk
1 dl riven lagrad ost

Gör så här:

Gör pajdegen. Kavla eller tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Sätt på ugnen. Skala och hacka löken och vitlöksklyftan. Fräs lök och köttfärs i smör i en stekpanna tills färsen är smulig. Rör i tomatpuré, vin eller vatten, salt och oregano. Låt det fräsa i några minuter.

Vispa ihop ägg, grädde och mjölk. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i ca 10 minuter. Lägg i färsröran och sen äggsmeten. Toppa med osten. Grädda i mitten av ugnen i 30-40 minuter. Servera med en god sallad.



Kommentarer
Postat av: Therese W

Jag sa att jag skulle berätta för dig om jag skaffade blogg så här är adressen.

Men jag måste säga att jag är sämst på att hålla sånt levande så vi får väl se hur länge den finns. ;)



http://thereseisabellahelmi.blogg.se



/Therese ETD

2010-11-09 @ 10:09:35



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback