Fruktig gräddtårta.

Alla är inte alltid för stora, maffiga, sötsliskiga tårtor och då kan det vara bra att ha lite alternativ. Därför passar denna fruktiga gräddtårta för ändamålet. Den är frisk och god, men inte för söt utan helt lagom. Dessutom kommer den uppskattas väldigt mycket, så fin och god denna är.

Fruktig gräddtårta - 1 tårta/12bitar

Ugn: 200 grader C


Ingredienser:
Klassisk tårtbotten:

4 ägg
1½ dl strösocker
1½ dl vetemjöl

Garnering:

3 dl vispgrädde
1 msk socker
Konserverade Persikohalvor
2-3 Kiwi
1 spritser

Gör så här:

1. Sätt på ugnen. Vispa ägg och socker vitt och riktigt pösigt.
2. Vänd försiktigt ner vetemjölet.
3. Smörj och bröa en kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter, och häll i smeten.
4. Grädda tårtbottnen i mitten av ugnen i 10-15 minuter. rova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
6. Låt bottnen svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.
7. Låt kakan svalna helt, dela den därefter på mitten så du får en överdel och en underdel.
8. Vispa grädden lagom hårt, inte så hårt att den känns som smör. Bred därefter ett lager grädde på underdelen.
9. Ta fram persikohalvorna och skär upp skivor och lägg över gräddlagret. Lägg på överdelen.
10. Täck hela tårtan med grädde, även runt kanterna. Ingen kaka ska synas
11. Skär upp kiwi och persikohalvorna och garnera er tårta som ni vill. Jag gjorde en kiwiros genom att dela den på hälften med sicksack skärning. Spritsa gärna lite grädde med hjälp av en spritser.


Kommentarer
Postat av: Sosso

Detta skulle man ju inte ha läst ju. Vart grymt sugen på att gå hem ifrån jobbet och baka...



Götttt!!!!

2009-12-29 @ 14:26:47
URL: http://lomia.blogg.se/
Postat av: pam

åhh vad gott det ser ut, :)

Sv : den var mysig! :)

okej, det tycker jag med! Fast jag bara bakar enkla saker, som kladdkaka, kakor, muffins, inget lyxigt men det är gott.



jag har lagt ut bilder på det jag har köpt! :), och ja jag vet hur det känns att inte har pengar..

2009-12-29 @ 15:40:21
URL: http://soetpam.blogg.se/
Postat av: Pam

Sv : tack! :) jo det gick bra..

2009-12-29 @ 19:24:35
URL: http://soetpam.blogg.se/
Postat av: Michaela

Kan tänka mig det! Mår du bättre idag då?

Gott att du är klar med uppsatsen, jag har fått respons så nu håller jag på att bearbeta allt. ^^



Kramar.

2009-12-29 @ 20:32:17
URL: http://haidenaavas.blogg.se/
Postat av: Michaela

Ja, det är riktigt skönt. Men jag är långt ifrån klar :S Men jag ahr några veckor till på mig. :)

Vad ska du göra idag då?

2009-12-30 @ 12:21:26
URL: http://haidenaavas.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback