Citronpaj med marängtäcke

När vi var på couplesdinner hemma hos Alison så blev det jag som fick göra efterrätten och ta med. Jag fullkomligt älskar att göra efterrätter, det är typ min specialitet. Så självklart ville jag göra något lite mer specielt, därav valet citronpaj med marängtäcke. Det här receptet räcker till fyra personer, när jag gjorde min paj så dubblerade jag det.

Citronpaj med marängtäcke

Ugn:
225/220 grader C

Ingredienser:

Pajskal:

125 gram smör
1-2 msk kallt vatten
2,5 dl vetemjöl

Citronkräm:

3 äggulor
50 gram smör
saften av en citron
finrivet skal av en citron
1 msk vetemjöl
½ dl socker

Maräng:

3 äggvitor
½ dl florsocker

Gör så här:

Blanda ingredienserna till degen och arbeta samman till en smidig deg, för hand eller i matberedare. Ställ degen kallt en stund, kavla sedan ut degen så att den täcker pajformen. Den ska räcka upp över kanterna. Smörj formen eller skölj den med kallt vatten innan du lägger i pajskalet. Grädda skalet i ca 10 minuter i 225 grader tills den fått fin färg. Låt den svalna.

Vispa samman ingredienserna till fyllningen i en kastrull. Sjud under vispning tills den tjocknar. Ta av från värmen och fortsätt vispa tills den svalnat något. Ett sätt att påskynda avkylningen är att sätta kastrullen i ett vattenbad. Bred ut citronkrämen i pajskalet.

Vispa upp äggvitorna till hårt skum, vänd försiktigt ner florsockret. Bred ut marängen över citronkrämen och grädda pajen i 200 grader tills den fått fin färg (det tar inte lång tid, kanske 10 minuter beroende på hur ens ugn är). Servera ljummen eller kall, som den är eller med vaniljglass.


Mums! 


Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback