Studieteknik – Här är tipsen som kan hjälpa er mot högre betyg!

Jag kommer dela med mig utav både mina och några läsares studietips/pluggtips som kan göra det lättare för er med läxor, prov, tentor och allt pluggande!

 

Nyckeln till framgång inom pluggandet är planering! Planera, planera, planera! Se alltid till att börja i god tid med dina uppgifter, läxor och läsande inför prov. Detta gör att allt inte klumpar sig i slutändan, att du måste hinna göra allt på en och samma gång! Och det vet vi ju alla att det inte är det roligaste och man blir bara stressad!

 

Så, som jag sa! Se till att planera! När du får din läxa/uppgift/veta när ditt prov ska äga rum så lägger du upp en planering, en strategi för hur du vill plugga. Vilka dagar är du upptagen, vilka dagar kan du plugga, hur mycket måste du plugga? Red ut dessa frågetecken först! Helt enkelt planera din vecka. Se till att du också är snäll mot dig själv, pressa dig inte för mycket! Dela in dina lästimmar, sätt upp mål! Om du ska plugga inför ett prov, dela upp dagarna i vissa timmar eller antal sidor du ska läsa. Ta mikropauser emellanåt, ställ dig upp, rör på dig, få upp blod till huvudet och hjärnan och ta djupa andetag innan du återgår till läsningen igen!

 

Skriv ner din planering och gör realistiska mål, var snäll mot dig själv! Pressa dig inte allt för mycket åt gången, då tjänar du inget alls på din läsning! Läs kanske 5 sidor, ta en paus, reflektera över det du läst och kom in i en andra andning! Kanske gör något emellan pluggtiderna. Ta reda på vad som är bäst för dig!

 

♥ Hitta era bästa fördelar!

 

♥ Tid – när är du som mest mottaglig? – När pluggar du bäst?

 

♥ Hitta era egna rätta förutsättningar – Vart pluggar du bäst?

 

♥ Tänk på er hälsa, den påverkar mycket när det kommer till fokus! Får ni rätt motion? Äter ni bra? Blir ni lätt stressade?

 

♥ Var snäll mot dig själv!

 

♥ Välja bort – Se till att filtrera och prioritera! Hur mycket kan du hinna med?

 

♥ Repetera – annars försvinner det!

 

När det gäller läsning så finns det fyra olika slags läsningstekniker. Dessa är:


♥ Översiktsläsning

 

♥ Lokaliseringsläsning

 

♥ Intensiv läsning

 

♥ Kritisk läsning

 

Man vet ju bäst själv hur man lär sig, vissa lär sig genom att läsa intensivt, vissa genom översiktsläsning! Det beror på hur provet eller uppgiften är utformad!


Nu ska jag ta upp de tips som jag gått från några av mina läsare! Här kommer dem!


Tips 1: Jag tycker det viktigaste är att försöka sätta in allt i ett sammanhang istället för att bara memorera. Man kan också associera saker till det man vill komma ihåg. Istället för att upprepa massor med årtal och händelser som ”år 1758 hände detta…” så kan man kanske associera med något från sin vardag. Som t.ex. ”Jag är 17 år och jag fyller 100 om 83 år: 1783!” Ja, ni kanske förstår poängen?


Tips 2: Få tillräckligt mycket med sömn

Tips 3: Läs inte mer än 45 min, ta paus efter och fortsätt sen.


Tips 4: Stryk under med olika färger, markera viktig fakta.


Tips 5: Översiktsläs och djupläs texten och gör anteckningar medan.


Tips 6: Vänta inte tills sista dagen innan ett prov med att plugga, utan ta lite i taget.


Tips 7: Om det är något inför ett prov du ska lära dig så kan du skriva en fördjupande uppsats, så kanske man lär sig lättare än bara att rabbla in all fakta. Det tar ju sin lilla tid, men man får verkligen in fakta i huvudet. Sen så är det väl att anteckna under lektionen, kanske ha studiekamrater som du gör dina läxor, uppgifter och pluggar inför proven med.

 

Tips 8: Jag vill tipsa om en bra sak till, att använda färgpennor när man antecknar. Det är vetenskapligt bevisat att det faktiskt är lättare att lära sig när man använder färg, att anteckna olika saker med olika färger är super!

Det var allt jag hade att tipsa om, jag hoppas att ni finner tipsen givande och tack till er alla som hjälpte mig och tipsade mig om era studieknep!

Kommentarer
Postat av: Regina-en blogg med det mesta & det BÄSTA

var med i min tävling:) fina priser bara en kommentar bort

2009-09-15 @ 17:46:03
URL: http://regina.blogg.se/
Postat av: ♥Transan/Jonas/♥

/Svar/ hihi taack :D

2009-09-15 @ 18:02:23
URL: http://transan.blogg.se/
Postat av: irmali

bra tips (:

2009-09-15 @ 18:05:48
URL: http://irmalii.blogg.se/
Postat av: Emma

Det är verkligen a och o att planera, det håller jag verkligen med om! Sen vill jag tipsa om en bra sak till, att använda färgpennor när man antecknar. Det är vetenskapligt bevisat att det faktiskt är lättare att lära sig när man använder färg, att anteckna olika saker med olika färger är super! Hitta en strategi som passar just dig! Vi läser väldigt mycket om arbetsätt och lärande i skolan och det är jätteintressant!

2009-09-15 @ 18:08:04
URL: http://ehmsii.blogg.se/
Postat av: Fuck Yeah!!!

Wow! sjukt bra tips! Kommer verkligen använda mig av det här!

2009-09-15 @ 18:20:37
Postat av: Milla

Jo de va jätte bra att dom inte hade gått sönder ;D Men hade inte mina på spexet :( tyckte jag såg konstig ut med dom på mig just då :/ så skippade dom tyvärr... Hihi (a)

2009-09-15 @ 20:47:23
URL: http://camillaedlund.blogg.se/
Postat av: Emma

Självklart!

2009-09-15 @ 20:51:00
URL: http://ehmsii.blogg.se/
Postat av: Rosida

Tack så jättemycket för tipsen! :D Behövde dem.

Bra du skrev! ;) Tack. ♥

2009-09-22 @ 16:48:55
URL: http://beyondthesurface.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback