Jonas Bohlin - Formgivare, Designer, Skulptör

Jonas Bohlin är en svensk skulptör, designer och formgivare. Han föddes i Stockholm år 1953. Han tog examen som byggnadsingenjör år 1974 och 7 år senare, år 1981, tog han även examen som inredningsarkitekt från Konstfackskolan.

 

Hans arbete rör sig mellan möbler, belysning, glas, textilier, konstföremål och installationer. Jonas startade sitt eget arkitekturkontor år 1983 och han har sedan 1988 arbetat som lärare på Beckmans Designskola. Nu arbetar han även på Konstfackskolan i Stockholm som professor i inredningsarkitektur.

 

Jonas har under åren vunnit ett flertal priser, utmärkelser och stipendier. Hans verk har funnits med på olika utställningar världen över.

 

Anledningen till att Jonas Bohlin har blivit så känd inom designvärlden är för sitt examensarbete från Konstfackskolan år 1981. Han skapade en stol som vände upp och ner på hela designvärlden och dess syn på design.

 

Stolen i fråga är Concrete, skapad endast i betong och obehandlade stålramar. Denna stol blev en skandalsuccé för den var väldigt olik de ”vanliga” möblerna. Man ansåg att Concrete inte hade någon bra funktion, den var tung och otymplig och man kunde inte flytta på den så lätt. Som man kan se var bekvämlighet inget Jonas prioriterade vilket gjorde att denna stol ansågs vara en protest mot den funktionalism och ergonomi som dominerat i Sverige.

 

Möbeln provocerade och fick folk att skaka på huvudet, men han skapade samtidigt historia då han balanserade geometri och konstruktion. Stolen ifrågasatte den dåvarande möbelkulturen och var egentligen avsedd som en skulptur i en rumsinstallation än som en möbel. Men som stol kom den att förkroppsliga den svenska idén om postmodernism. Efter detta så har stolen dykt upp i diskussioner om vart gränsen mellan konst och en ”vanlig” funktionell möbel går.

 

När Concrete kom var den ingen succé som möbel utan ”värdet” kom först när man såg den som ett konstnärligt objekt. Stolen är idag historisk för att den gjorde design och form mer lekfullt och för att den öppnade dörren för ett nytänkande och ifrågasättande. I dagens läge är Concrete ett riktigt samlarobjekt och värd massor med pengar, eftersom den endast blev tillverkad i 100 numrerade ex.

 

Om Concrete säger Jonas Bohlin själv:
”Min första möbel. Jag kommer inte runt den trots att det är snart 30 år sedan nu. En balansakt i konstruktion och geometri, ett möte mellan ande och materia. Jag minns att jag var olyckligt kär de åren och nu när jag ser stolen känns den som ett äktenskap…”

 

Egna åsikter:
Det här är faktiskt ett skolarbete som jag gjort ihop med min klasskompis Therese (hoppas inte du har något emot att jag lägger upp det här?! Tycker vi gjort ett bra jobb!) om stolen Concrete och Jonas Bohlin. Stolen i fråga har alltid fascinerat mig, hur den har blivit så stor! Att den blev så banbrytande inom designen och så stor diskussionsfråga finner jag verkligen intressant! Att själva stolen i sig inte är den funktionellaste går ju verkligen inte att missta sig på, men ändå tycker jag den är härlig att se på! Speciellt när jag fick veta att det endast finns 100 och de är numrerade! Denna stol kommer jag alltid ha en förkärlek åt!


Kommentarer
Postat av: Piinky♥

aa paketet är på väg till dig nu:)

2009-09-21 @ 20:44:02
URL: http://piinkyss.blogg.se/
Postat av: ANNA

SVAR* det glädjer mig ! :D

2009-09-21 @ 20:47:32
URL: http://annaatraan.blogg.se/
Postat av: Anonym

ja det kan man undra, mitt badrumskåp är väldigt rosa haha

2009-09-21 @ 21:17:47
URL: http://floosan.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback