Stephanie Meyer - Supermamma och författare!

Födelsenamn: Stephanie Morgan (gift namn: Meyer)
Född: 24 december 1973, Hatford, Connecticut, United states
Ålder: 35 år
Nationalitet: Amerikan
Arbete: Romanförfattare och stay-home-mom
Genre: Fantasy, romantik, Science fiction, unga vuxna
Webbplats: http://www.stepheniemeyer.com
Priser: Vunnit en rad författar priser


Den stora succéförfattaren bakom Twilight serien fick sin idé genom en dröm en natt 2 juni 2003. Den ursprungliga hemmafrun till sina tre unga söner började fundera på vad drömmen hade menat och hon fascinerades utav den. Drömmen var den ursprungliga idén till Twilight serien.

Hon arbetade fram historien kring karaktärerna om dagarna mellan simklektioner och pott träning av sina små och om kvällarna, när barnen låg i säng och huset var tyst skrev hon på sin roman. Boken var klar redan efter tre månader, hennes första Roman någonsin och den första boken i "Twilight serien", med titeln Twilight(Om jag kunde drömma på svenska). Efter mycket om, men och support från sin äldre syster, som var den ende som visste om boken, skickade Stephanie in flera exemplar utav manuskriptet till  bok agenturer. Till sist hamnade Twilight manuskriptet hos företaget "Little, Brown" där alla på en gång blev förälskade i den gripande kärlekshistorien mellan vampyren och människan.

Twilight var en av de mest omtalade böckerna och inom några veckor efter att boken släppts så hamnade boken på femte plats på New York Times bestseller lista! Vilket bara en av de första topplistor boken hamnade på.

September 2006 släpptes fortsättningen utav Twilight, den mycket efterlängtade New Moon(När jag hör din röst). Även denna bok var storslagen och låg på första plats på The New York Times bestseller lista i 25 veckor i sträck!

Uppföljaren Eclipse(Ljudet av ditt hjärta) kom 2007, mer efterlängtad än New Moon och fansen växte till antal snabbare än väntat, det spreds som en epedemi! Alla älskade Twilight serien!

6 maj 2008 släppte Little, Brown & Company romanen The Host(Genom dina ögon) som var en ny bok, utanför Twilight serien, som riktades mot vuxna! Självklart hamnade även denna bok på bestseller listan, på första plats, hos The New York Times och även hos Wall Street Journal.

2 augusti 2008 släpptes den sista boken i Twilight serien, Breaking Dawn(Så länge vi båda andas). Slutet på den storslagna serien var äntligen här! Boken som alla väntad på för att äntligen få avsluta den underbara kärlekshistorian mellan Edward och Bella.

Stor succé blev det när Twilight blev till film och släpptes den 21 november 2008 och slog rekord med 70 miljoner dollar, det mesta en kvinnlig författare fått för premiär helgen av en filmatisering.

Egna åsikter:

Helt ofattbart att man en dag kan vakna upp och helt plötsligt ha världens idé för en roman! Fast som en hemmafru så har man väldigt mycket tid att tänka och jag förstår på ett sätt ändå att hon klarade av att skriva en bok, eller en hel bokserie rättare sagt! En som slog igenom riktigt stort och har berört hela världen! Jag inspireras och motiveras! Jag kan bara inte låta bli att inte göra det! Känns så grymt, något som man kanske inte direkt väntar av en hemmafru som har sina barns uppfostran som främsta jobb! Girlpower all the way!

Kommentarer
Postat av: Michaela

Jag lovar att jag ska berätta den dagen jag kommer på det. "Varför killar är så svåra". Jag tror jag kommer ha mycket att tänka på om jag ska komma på ett bra svar. ^^

2009-12-07 @ 21:34:18
URL: http://haidenaavas.blogg.se/
Postat av: Linda - det handlar om helheten

tack så himla mycket hjärtat! <3 det glädjer mig att du håller dina tummar o hoppas för vår skull. :)



ta hand om dig, o ha en underbar morgondag! kram kram

2009-12-07 @ 22:34:59
URL: http://lindapyykkonen.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback