Hemma igen!

Hej alla kära bloggläsare! Nu är vi hemma igen efter vår finlandsresa! Måste säga att den var rätt jobbig med tanke på att man använde Viking Line färjan som transport medel och åkte på dagen så satt man mest och gjorde inget alls. Resan hem var dock lite roligare.

Vi åkte på söndags morgonen den 12 april runt 6, halv 7 tiden. Skönast var väl att eftersom vi hade bilar med oss så behövde vi inte vänta och trängas med de andra passagerarna för att bli på släppta på båten, utan när vi kört in med bilarna på båten så var vi inne! :) På dit resan så spenderade vi mycket tid i "Fun Club" och satt vid fönstret, drack lite drinkar och så.

     

Mina drinkar var rätt söta, men godast var nog Red Passion (Bild nr 2) inte för söt, men ändå inte för stark alkoholsmak. Den röda drinken hade samma konsistens som en Slush och var väldigt väldigt söt. Och den sista drinken var med mjölk (och jag har ju precis insett att jag är laktos intolerant). Den smakade som Cornetto Original, vanilj med jordgubbssylt. Gott, men med tanke på sån magvärk jag hade på kvällen och under natten så var den inte värd det!

Vi kom fram till Jimmys mosters hus, där vi skulle bo (de var i Frankrike och skulle komma hem på tisdag morgonen när vi skulle åka hem igen) under tiden vi var i Finland, runt 9, 10 tiden (svensk tid) på kvällen. Så det var bara att ta in packningen, ta sig en macka och sen direkt i säng ungefär. Eftersom det skulle bli en tidig morgon och en relativt jobbig och lång dag.

På måndags morgonen blev vi väckta av en pigg Senorita (Jimmys mor) som skyndade på oss! Eftersom vi skulle åka till Jimmys pappas lägenhet och kolla. Men innan så var vi tvungna att ta oss till Harry (Jimmys farbror) för att skriva på någon fullmakt. Sedan visade Harry oss "Henrik's Pub". En liten lada(?) som hade haft en bastu som Jimmys pappa byggt om till ett litet boende med kök och sovrum och allt! Det var jättefint och Jimmy sa att han hade målat skylten där det stod "Henrik's Pub" som satt precis innanför dörren! Jimmys pappa var en målare och en väldigt duktig sådan med!

Därefter for vi till lägenheten där Jimmys pappa hade bott. Jag kan säga att det kändes lite halvjobbigt att gå in i lägenheten där Jimmys pappa hade levt, eftersom det inte var någon där för att hälsa oss välkomna och så, men det är nog inget emot vad Jimmy måste ha känt. Han va där en liten stund sen vart han tvungen att gå ut och ta en cigg för att lugna sig. Jag kan förstå honom, själv skulle jag aldrig någonsin klara av det överhuvudtaget.

Efter ett tag så vart vi ju tvungna att gå igenom Jimmys pappas grejer och jag hjälpte till väldigt mycket för att man såg att det var jobbigt för Jimmy. Vi lämnade alla papper och räkningar till Jimmys farbror Harry, som skulle sköta om det mesta när Jimmy hade fått välja lite minnen från lägenheten (eftersom han var den närmaste släktingen då Jimmys halvbror inte är myndig än).

Vi tog b.la. med oss ett skåp som Jimmys farfar byggt själv och som Jimmys pappa sedan restaurerat. Egentligen var det meningen att Roni (Jimmys halvbror) skulle ha det, men hans mamma sa att de inte hade någon plats för det. Så eftersom det är något betydelsefullt för Jimmy fick vi det. Väldigt fint och vi har det i köket nu.



Efter det åkte vi tillbaka till huset för att ta det lugnt och byta om innan begravningen. Och som jag själv hade föreställt mig så grät jag floder. Det var en väldigt fin begravning och jag var vid Jimmys sida hela tiden, även om jag grät som en tok.

   

Efter begravningen fick jag även frågan om jag var gravid vilket nästan gjorde att jag ville gråta ännu mera! Är jag så stor?! Sen åkte vi till ett ställe som hette MacDaniels och käkade. Efter det åkte vi hem igen och fick besök av Jimmys Kusin Gunti (Gun) och hennes son Willhelm.



Sen på tisdagsmorgonen packades allt klart och så träffade jag Jimmys andra moster Siv och även hennes man Rolf. Väldigt trevliga! Sen åkte vi mot färjan som skulle ta oss hem!




Hejdå Åbos sjömonster och Finland!

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv in kommentaren nedan:


Trackback